Thursday, September 16, 2010

ایران؟؟؟

یکی از چیزهایی که همیشه در سفرهای داخلی توجهم رو جلب میکنه اینه که چقدر ایرانیها با هم فرق دارن!!!!نمیدونم توی کشورهای دیگه همچین چیزی هست یا نه ولی تو ایران خیلی مشهوده
به نظر شما این قضیه وراثتیه یا تاثیر محیطه؟؟من فکر میکنم تاثیر محیط باشه
یکی از شواهدم هم یک خانمیه که تا 30 سالگی آلمان زندگی میکرده و بعدشم میاد زن یکی از فامیلای ما میشه  و میاد یزد.اقا این خانم که الان 50 سالشه هنوز لهجشو از دست نداده ولی اخلاق و رفتارش کلا یزدی شده !!نمیدونم والا
یا مثلا شما اگه تو مشهد از یکی ادرس بپرسی رفتار طرف خیلی فرق داره با شمال و شیراز...تو مشهد اولندش احتمال اینکه سرکار بری بالاست و اینکه خیلی بعیده یه لبخند از طرفت بگیری...تو شمال طرف همچین با حرارت و هیجان برات توضیح میده که انگار داره یه مساله نجومی حل میکنه...تو شیراز هم یا طرف خودش میرسونت یا همچین ادرس میده که چشم بسته هم بتونی بری...
دیگه نمیدنم ولی خلاصه این تفاوت چجوری و برای چی بوجود اومده رو نمیدونم ولی خیلی مشهوده....
پینوشت:این پست از طریق اپرا نوشته شده و توانایی نویسنده رو در اتصال به اینترنت با وخیم ترین حالی که یک کامپیوتر میتونه داشته باشه رو نشون میده...هدف این پست صرفا قدرت نمایی بود!

14 comments:

دوما said...

شمال را خوب آمدی :دی
مردیم از بس مسئله نجوم حل کردیم....

امیرحسین... said...

نظر من هم همون شرایط محیطیست. گرچه استثنائ هم دارد. مثلا ممکن است در مشهد از کسی آدرس بپرسی و با خنده آدرس درست تحویلت دهد.

بابا قدرت نمایی

فرزانه said...

سلام
می گویند تاثیر آب و هواست
ولی این همه خرده فرهنگ متفاوت کنار هم وقتی جالبه که هیچ کدوم بقیه را قبول ندارند

ميله بدون پرچم said...

سلام
شيراز رو قبول دارم چون تجربه خوبي از آدرس پرسيدن دارم
از مشهد هم زياد ناراضي نيستم و خاطره بدي ندارم
ولي امان از اصفهان يك خاطره 2 ساعت معطلي بيهوده دارم كه جاش هنوز درد مي كنه
ولي تجربه خوبي هم در كاشان دارم كه اونا هم عالي بودند در آدرس دادن
حالا اين تجارب شخصي را آيا ميشه تعميم داد به كل افراد اين مناطق؟ كمي سخت است

درخت ابدی said...

بی خود نیست که این همه واسه هم جوک می سازیم. به خاطر همین تفاوت هاست

Hel. said...

می دونی کاشان چطوریه؟!
به طور کاملن دقیق که آدرس رو میدن هیچی، تا در خونه طرف که می رسوننت هیچی، تمام اصل و نسب و ربطت با اون مکان رو هم می پرسن!

M. R said...

توی رشت با صمیمیت تمام آدرس رو بهت می گن اما احتمال درست بودنش کمه! نه بخاطر بدجنسی مردمش بلکه شهر عجیب غریبیه خیلی راحت می شه توش گم شد! خودشون هم گاهی گم می شن!
تو مشهد تقریبا درسته و شیراز هم که خب همه وقت کافی دارن بهت آدرس بگن! تو قم هم ادرس رو بهت می گن اما هر وقت گفتن راست باید بری به چپ و برعکس! فکر کنم هنوز جهت ها رو تشخیص نمی دن!
تو تبریز هم با اجازه ی فرزانه خانم! اگه ترکی بلد نباشی شاید از گرسنگی هلاک شی!

نعیمه said...

فکر می کنم این تفاوتها به خاطر فرهنگهای متفاوت باشه.

برزین said...

سلام
این تفاوت ها تا حدودی ریشه جامعه شناختی داره میشه این جوری تحلیلش کرد : مشهد شهر زیارتی است شیراز و شمال هم شهرهای تفریحی
هر دو نقطه پذیرای مسافران زیادی در طول سال هستند اما مسافران مشهد از یک طبقه اجتماعی خاص هستند و مسافران شمال و شیراز اکثرا قشر متوسط به بالا
طبیعی است مردم رفتارشان را با غریبه ها بر اساس موقعیت و فرهنگ آن تنظیم می کنند . همین پدیده شاید یکی از عوامل آن موردی باشد که شما اشاره کردی

فرزانه said...

محمد رضا راست ميگه تو تبريز آدرس سر راست نمي دهند اما نه بخاطر فارسي پرسيدن !! حتي اگر تركي بپرسي بعيده اون آدرس تو رو به مقصد برساند
بس كه مختصر مي گويند
من خودم تجربه شخصي دارم ترجيح مي دهم چند بار با ماشين بچرخم و خودم پيدا كنم از كسي نپرسيم

و البته نمي دونم تعميم تجارب شخصي بقول ميله بدون پرچم كار درستيه ؟

ATBS said...

شيرازيا كلا وقت زياد دارن ... :D
همون عامله جامعه شناختيم يه جورايي تحت تاثير محيطه

ميله بدون پرچم said...

يك تجربه از رشت هم جالبه
هموطنمان آدرس را خوب داد
اسم يك خيابان را سه يا چهار بار تكرار كرد ولي نفهميدم يه چيزي تو مايه هاي شهيد تلق تلق!!! بعد كه رسيدم به اون خيابان
ديدم اسمش شهيد ترقي طلب بود
ولي آدرس را دقيق داده بود

محمد حسين said...

سلام
ممنون كه پيشم مياي
اي كاش تو بلاگفا بودي
حسم نسبت به بلاگ اسپوت منفيه :(
ببخشيد تو رو خدا اگه كم ميام :((
قول مي دم منم زود زود بيام پيشت :D

مجتبی said...

در مورد آدرس دان واقعاً باهات موافقم چون امسال ما شیراز بودیم ،همون روز اول که آدرس پرسیدیم یارو سوار ماشین شد و تا اونجایی که می خواستیم رسوندمون
نمی خوام ناسیونالیست بازی در بیارم ولی وقتی شهری مردم خوب باشن تقریباً اکثراً اینطورین واگر نباشن بازم اکثراً بدن
در ضمن اوپرا همچین بد هم نیست !!!هان و هزار رحمت داره به اون اکسپلوره لعنتی
به امید دیدار